Fyrhjulingar kan ju vara riktigt kul att köra även vintertid. Men många väljer även att ställa av den och skydda den mot salt, regn och annat nedfall från skyn. Så när du läser detta avsnitt är det helt säkert din plan för vintern.
Här nedan får du en god sammanställning/checklista på hur du bäst förvarar din fyrhjuling under vintern, och vad du bör tänka på innan du drar iväg igen på vårkanten. Hoppas den är till god nytta!
Saknar du något får du gärna höra av dig, så bygger vi gärna på med nyttig information.
Kolla serviceboken eller instruktionsboken
Här finner du ofta information om vilka serviceintervall som gäller för din fyrhjuling. Eventuellt finns även tips om vinterförvaring. Liksom för bilar och motorcyklar är det en fördel att göra en service av fyrhjulingen ganska snart inpå (men inte alldeles precis innan) du ställer av den för vintern. Byte av olja, luftfilter, tändstift och kontroll av ventiler är normala åtgärder. Läs mer om detta nedan.
Inomhus eller utomhus förvaring?
Båda alternativen går fint, men ett jämnt tempererat inomhusklimat torde vara att föredra om man har möjligheten att välja.
Utomhusförvaring medför vanligen större svängningar i temperaturer, från kallare till varmare och kallare igen. Detta ger i sin tur ökad kondensbildning, vilket i sin tur inte är bra då det skapar rostangrepp och kan ge fukt i bensintanken (fyll den väl, se nedan).
Vid utomhusförvaring kan det vara bra att tänka på att ställa fyrhjulingen på en plats där den undviker kalla frostnätter och sedan utsätts för solljus. Detta gör att temperaturväxlingarna från stor kyla till varmare miljö minimeras.
Vad kostar det att vinterförvarar en fyrhjuling?
Kostnaden för att vinterförvara en fyrhjuling kan variera beroende på flera faktorer, inklusive plats, typ av förvaring och eventuella extra tjänster som erbjuds. Här är några faktorer som kan påverka kostnaden för vinterförvaring av en fyrhjuling:
- Plats: Kostnaden kan variera beroende på var du befinner dig geografiskt. Priser kan vara högre i större städer eller mer eftertraktade områden.
- Förvaringstyp: Det finns olika typer av förvaring för fyrhjulingar, inklusive inomhusförvaring i en garageanläggning, carport eller uppvärmd lagerlokal, eller utomhusförvaring på en avskild plats eller i en fyrhjulingsuppställning. Inomhusförvaring tenderar att vara dyrare än utomhusförvaring på grund av det extra skyddet och eventuell uppvärmning som erbjuds.
- Tidslängd: Kostnaden kan variera beroende på hur länge fyrhjulingen förvaras. Priser kan vanligtvis vara lägre för längre förvaringsperioder, såsom en hel vinter eller flera månader.
- Tilläggstjänster: Vissa förvaringsanläggningar kan erbjuda extra tjänster som batteriladdning, underhåll eller andra specialbehov för fyrhjulingen. Dessa tjänster kan ha en extra kostnad som tillkommer för den totala förvaringskostnaden.
Precis som med båt- och bilförvaring är det bäst att kontakta olika förvaringsanläggningar i ditt område för att få specifika prisuppgifter baserat på dina behov och den plats du befinner dig på. Priser kan variera beroende på lokala förhållanden och tjänster som erbjuds. Som du vet kan du se annonser om lediga platser för vinterförvaring av fyrhjulingar på vår sida här.
Däcken på fyrhjulingen
Sätt ett litet övertryck i däcken (lite extra luft mot normalt) eller palla upp den under vintern, för att avlasta hjulen (och lagren). Notera vart du sätter stöttan så den vilar tryggt och säkert under vintern. Dessa åtgärder görs för att däcken inte skall tappa sin form, vilket kan ske om de står stilla en längre period.
Tvätt, torkning och skydda lack med vax
Tvätten görs med avfettning, varmt vatten och sedan schamponering och avsköljning. Torka sedan fyrhjulingen. Ett bra tips är att köra en bra bit för att lufftorka den och då samtidigt bromsa bromsarna torra och rena. Torka sedan bort eventuellt kvarvarande vatten i skrymslen manuellt. Därefter på med vax.
Att tvätta fyrhjulingen är även ett bra sätt att upptäcka eventuella skador. Om du sedan täcker över fyrhjulingen med ett kvalitetstäcke, så kan du börja vårsäsongen med en skinande fin och fräsch åktur (istället för tvärtom, vilket inte är lika kul och dessutom rent skadligt ur rosthänseende).
Byte av oljor
Du behöver byta motorljan och eventuellt slutväxel/transmission. Varmkör fyrhjulingen först (för att oljan skall bli varm och lättflytande). Tappa sedan ut och fyll på med korrekt olja i rätt mängd (se instruktionsboken).
Koppla ur startbatteriet
Koppla ur batteriet och underhållsladda det med en underhållsladdare. Om batteriet skulle bli fullständigt urladdat kan det i värsta fall skadas så pass att det inte går att väcka liv i igen. Batterier är dyra, så att investera i en underhållsladdare (som dessutom kan användas för många andra batterier) är en god ide.
Tändstiften
Kontrollera så att tändstiften ser bra ut och inte är sotiga. Det finns dem som hävdar att man kan droppa i ett par droppar olja i cylindern och sedan köra runt ett par varv med startmotorn för att smörja kolv och cylinder och förhindra bildande av rost. Andra menar att det inte alls är nödvändigt. Vi lämnar det till dig att avgöra vad du ”tror på” gör gott för din cylinder/dina cylindrar.
Tömma förgasaren på fyrhjulingen?
Ja, härom tvistar de lärde. En del menar att det varken gör från eller till. Andra menar att det är bra för att ta bort skit och avlagringar som hamnat där. Till exempel kan bensinkranen stängas av och sedan låta motorn gå tills den stannar. Eller så kan förgasaren tömmas via bottenskruven/avtappningsskruven undertill på förgasaren (läs i instruktionsboken så du väljer rätt skruv).
Fyll tanken med bensin
Med luft i tanken kan det med temperatursvängningar bildas kondens (detsamma som vatten när temperaturen sjunker). Ju mindre luft du har i tanken desto mindre kondensvatten i tanken på våren. Om kondensvatten hamnar i botten av tanken, under bensinen, kan fyrhjulingen bli mycket svårstartad på våren. Den vanligaste åtgärden är därför att fylla tanken full med så mycket ny bensin som möjligt innan vinterförvaringen.
Om man har glömt att fylla tanken full under vintern, skall man inte bli överdrivet orolig, utan istället fylla i resterande tanken med ny fin bensin och ruska om fyrhjulingen lite så att bensinen blandar sig, då har man avsevärt förbättrat bensinkvaliteten.
Det finns (som alltid) alternativa tankar om bensin i tanken. Dem har vi samlat nedan. Till syvende och sist, får du själv välja det du tycker låter mest logiskt eller passar bäst med den förvaringsplats du väljer.
- Töm ur tanken helt. En del menar att man vid långvarig förvaring (tex ett halvår) skall tömma ur bensinen helt, eftersom den blir sämre med tiden. En del menar även att om man har bensin kvar i tanken, som sedan förångas, så krymper nivån i tanken och det skapas avlagringar på insidan av tanken som sedan hamnar i förgasaren.
- Andra menar raka motsatsen, dvs att det finns risk att tanken rostar om man tömmer ur bensinen.
- Vissa menar att tillsats av bensinstabilisatorer i bensinen när du kör upp sista tanken kan förebygga avlagringar genom att lösgöra dem och få ner dem i förgasaren och ut ”den naturliga vägen”, alltså under körning precis innan vinterförvaring.
Påse över ljuddämparen
Sätt en plastpåse över mynningen baktill (när dämparen är kall….) för att förhindra att fukt tar sig in denna vägen.
Täck över din fyrhjuling
För att skydda fyrhjulingen mot damm och smuts (inomhus) eller alla vädrets makter såsom regn, snö, hagel, is, fågelskit, och annat skadligt som vill åt din fyrhjuling. Välj ett kvalitets-täcke till din fyrhjuling. De kostar mer, men det är väl värt investeringen. Kvalitetstäcken andas och låter kondensen komma ut från området under täcket. Lågkvalitetstäcken är i praktiken endast en presenning, som kan skydda mot regn utifrån, men samtidigt stänger in kondens som bildas på täckets insida, inte bra…
Smörj, smörj och smörj
Alla vajrar och lås på fyrhjulingen behöver smörj, alltså olja eller teflonspray för att förhindra att de börjar att kärva. Även kedjan kan behöva smörjas.
Kolla kylvattnet
Om du har vätskekyld motor på fyrhjulingen och skall förvara den kallt, kolla så att fryspunkten inte är för låg. Det finns annars risk att kylare och slangar fryser sönder och spricker. Det finns glykolprovare att köpa på många ställen.
Försäkring under vinterförvaring av fyrhjuling
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller under vinterförvaringen av din fyrhjuling. Här är en del av frågeställningarna, som kan vara bra att reda ut:
- Är din tänkta förvaringsplats godkänd enligt försäkringen?
- Är lås på fyrhjulingen och lås till förvaringsplatsen godkända?
- Om du förvarar fyrhjulingen hos en extern aktör, kanske hos ett företag eller hos en annan privatperson, tänk då även på nedan;
- Får du full ersättning om fyrhjulingen blir stulen, även om lokalen delas av andra och ägs av en annan?
- Vems försäkring täcker skadorna – Fyrhjulingsförsäkringen eller hemförsäkringen?
- TIPS: Vill du se över fyrhjulingens försäkring, och kanske flera av dina försäkringar på samma gång? Kolla in denna gratistjänst som presenterar de bästa försäkringarna för dig.
Låt bli att starta fyrhjulingen under vinterförvaringen
En del menar att kondens och gaser bildas i motor och avgassystem under vinterförvaringen, och att fyrhjulingen inte mår bra av att startas med dessa i om den inte blir helt varm. Och att köra fyrhjulingen varm inomhus är ju inte att rekommendera… Låt därför istället bli att starta den under förvaringen.
När det sedan är dags att ta ut fyrhjulingen igen till våren, så bör du först kontrollera följande punkter; Bromsvajrar och bromsvätskenivåer, lampornas funktion, stötdämparna, lagerglapp i hjul- och styrlager samt tryck i däcken.
När du tar ut fyrhjulingen igen på våren
- Se till att batteriet är fulladdat (vilket det är om du använt underhållsladdare)
- Byt bromsvätska om den är ett par år gammal eller äldre.
- Kolla att däcktrycket är korrekt. Antagligen har du extrafyllt lite grann inför vinterförvaringen, då kanske du bör tappa ur en del innan färd. Eller så har däcket tappat lite tryck under vintern och behöver fyllas på något.
- Kolla/känn så det inte är glapp i hjulens och styrets lager.
- Kolla alla vajrars funktion
- Kolla bromsvätskenivån
- Kolla lampornas funktion
Sist, men icke minst, är det väl så att var och en gör vad som känns rätt och logiskt för den enskilde fyrhjulingen (som även den kan ha egen personlighet och karaktär…). Ofta finns det lika många åsikter som fyrhjulingar, och du bestämmer vad som känns rätt för dig och din ATV!